20 lip 2014

Czego potrzebują dziś pacjenci?

Potrzeby pacjentów są dość proste i względnie stałe. Są takie same dziś jak były kiedyś i takie same w Polsce i w innych krajach. Można je opisać jako trzy główne grupy potrzeb:

·        Potrzeba dostępności

·        Potrzeba jakości

·        Potrzeba wiedzy o kosztach

Pacjenci chcą wiedzieć, gdzie i kiedy będą mogli dostać się do lekarza, szpitala czy na badanie. Chcą znać lokalizację placówki i wiedzieć jak daleko będą musieli podróżować. Chcą wiedzieć, kiedy dane świadczenie będzie dla nich dostępne. Zwłaszcza Polsce, kraju o najdłuższych kolejkach do lekarzy specjalistów i leczenia w Europie ta wiedza ma dla pacjentów szczególne znaczenie.

Naturalną potrzebą pacjentów jest potrzeba wiedzy o jakości i skuteczności świadczeń. Chcą się leczyć tam, gdzie dany problem zdrowotny można wyleczyć najskuteczniej. Pacjenci szukają informacji o jakości i skuteczności leczenia. W polskim systemie ochrony zdrowia takich informacji brakuje. Niesposób znaleźć informację, z jakim skutkiem dany ośrodek onkologiczny leczy dany rodzaj nowotworu. A dla pacjentów to informacja kluczowa. Pacjenci chcą znać jakość opieki w danej placówce, chcą wiedzieć czy to dobry szpital, dobra poradnia, dobry lekarz, czy dysponuje dobrym sprzętem i dobrymi fachowcami.

Nie ma nic dziwnego w tym, że chcemy wiedzieć, czy powierzamy nasze zdrowie w dobre ręce. Według badań Diagnozy Społecznej zdrowie jest dla Polaków wartością najważniejszą. Chcemy jeździć bezpiecznymi samochodami, chcemy odżywiać się zdrową i bezpieczną żywnością i w taki sam sposób chcemy mieć pewność, że to co dla nas najważniejsze – nasze zdrowie i życie jest w dobrych rękach.

Pacjenci nie są w stanie ocenić fachowości lekarza czy ośrodka, nie ocenią też wiedzy czy doświadczenia lekarza. Szukają więc informacji o opiniach innych pacjentów na temat lekarza, poradni czy szpitala. Opinie zwłaszcza w warunkach braku dostępności informacji o jakości czy skuteczności leczenia są namiastką i jedyną dostępną pacjentom informacją wskazującą w sposób pośredni na jakość świadczeń. Opinie o lekarzach w Internecie są uproszczeniem i nie zawsze dobrym wskaźnikiem jakości leczenia. Ale żyjemy w świecie opinii. Zostawiamy opinie o holelu, w którym spędziliśmy wakacje, o restauracji w której jedliśmy obiad i opinie o lekarzu czy leczeniu są takimi samymi opiniami, jak wszystkie inne, które na temat usług zostawiamy w Internecie.

Pacjenci chcą wiedzieć, ile będą musieli za dane świadczenie zapłacić. Czy jest to świadczenie nieodpłatne w ramach publicznej służby zdrowia, czy za dopłatą, tak jak w przypadku leków czy też będą za to musieli zapłacić w całości z własnej kieszeni. Jeśli pacjent ma do wyboru dziesięciu lekarzy w danej lokalizacji a tylko dwu z nich podało informację o cenie wizyty, to zmniejszając obszar niepewności będzie dokonywał wyboru między tymi dwoma gabinetami, które podały cenę usługi.

 

Te potrzeby pacjentów – wiedzę o dostępności, jakości i cenie w największym stopniu zaspokajają serwisy internetowe łączące lekarzy i pacjentów. Serwisy te zaspokajają potrzeby pacjentów dostępu do informacji w znacznie większym stopniu niż serwis NFZ o kolejkach czy podpisanych kontraktach, informacja w rejestracji o dostępności lekarzy czy tradycyjne informatory dla pacjentów. W portalach pacjenci mogą wyszukać danego lekarza w danej lokalizacji czyli dostać informację o dostępności. Mogą zapoznać się z opiniami, jakie na temat lekarza zostawili w Internecie inni pacjenci. To zaspokaja ich potrzebę informacji o jakości świadczeń. Mogą także uzyskać tam informację o cenie świadczenia.

Co więcej, pacjenci mogą przez te portale zapisać się do wybranego lekarza onlline lub telefonicznie. To jest bardzo ważne udogodnienie z perspektywy pacjentów – klientów publicznego systemu ochrony zdrowia w Polsce. Do 40%  poradni specjalistycznych pacjenci nie są w stanie się zapisać telefonicznie. Zapisy online wprowadziło zaledwie kilka publicznych placówek. Te standardowe dziś na świecie rozwiązania są z trudem dostępne dla polskich pacjentów.

Wszystko to sprawia, że serwisy łączące lekarzy i pacjentów rozwijają się dynamicznie. Wychodzą naprzeciw potrzebom pacjentów, dobrze je identyfikują i adresują. Te potrzeby są w Polsce niezaspokojone w większym stopniu niż w innych systemach opieki zdrowotnej. I to właśnie determinuje potrzebę istnienia tych portali z perspektywy pacjentów. Pacjenci chętnie korzystają z portali w celu wyszukiwania lekarzy i umawiania wizyt. Liczba odwiedzin na tych portalach jest coraz większa i większa nawet niż na popularnych portalach tematycznych dotyczących zdrowia.

Ewa Borek

Fundacja MY Pacjenci www.mypacjenci.org

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz